ONDERWIJS INDIVIDUEEL

Onderwijs Individuele Coaching

Individuele coaching.
Voor wie?
Voor o.o.p.-ers, docenten, coaches en leidinggevenden.
De docent die
moeite heeft met het creëren van een goede sfeer in de klas / het team en aanverwante zaken.
het idee heeft vast te lopen.
behoefte heeft aan nieuwe ideeën, invalshoeken, mogelijke oplossingen.
in een veilige sfeer, gereflecteerd en zelfreflecterend wil werken aan zijn / haar bewustzijn en vaardigheden.
De coach of leidinggevende die
het idee heeft vast te lopen.
behoefte heeft aan nieuwe ideeën, invalshoeken, mogelijke oplossingen.
  • in een veilige sfeer, gereflecteerd en zelfreflecterend wil werken aan zijn / haar bewustzijn en vaardigheden.
  • De begeleiding zal plaatsvinden op vrijwillige basis na een kennismakingsgesprek (zie ‘intake’).
    Randvoorwaarden:
    Het personeelslid wil zelf coaching of staat er voor open om te onderzoeken of hij/zij dat wil.
    ‘Ik-slag’ maken = reflectievermogen.
    Open staan voor bewustzijnsontwikkeling.
    Benadering / werkwijze: Intake:
    Bovenstaande zaken worden besproken in het intakegesprek. Kern van dit gesprek;
    Vraagstelling helder maken.
    Bespreking werkwijze.
    Vertrouwensband neerzetten.
    Uit dit gesprek volgt bij wederzijdse instemming coaching.
    Het proces:
    E.e.a. komt aan het licht door reflecterende, soms ook confronterende, vragen. Uitgangspunt is dat daardoor de gecoachte zelf in een bewustwordingsproces komt. Ook zullen echter kennis, ideeën en invalshoeken aangeboden worden waar de gecoachte verder op kan reflecteren.
    Er wordt niet verteld wat de docent moet doen of hoe de dingen moeten. Er worden mogelijkheden geboden waaruit de docent als verantwoordelijke voor het eigen proces kan kiezen. Dit impliceert geen vrijblijvendheid! Als coach zal ik de coachee prikkelen zelfsturend bezig te gaan.
    De docent kan op elk moment de coach feedback geven.
    De docent kan op elk moment de begeleiding stopzetten.
    Directie krijgt geen info van coach dan met goedkeuring van docent. Docent doet rapportage naar directie zelf. Aan het einde van het traject een exitgesprek tussen docent, directie en coach voor te bereiden door docent. Eventueel halverwege een voortgangsgesprek.
    N.B! Door de aard van coaching zal het voor kunnen komen dat het onderwerp van coaching op een dieper- of meer privé-vlak komt te liggen dan waar we in beginsel voor bij elkaar kwamen. Nog steeds geldt dat de gecoachte hier zelf bij is en zelf kan besluiten wat deze hier mee wil.

    Instrumenten:
    Bekwaamheidsscan
    leerling-enquêtes
    verschillende theorieën met bijbehorende schema’s
    competentiemodellen
    reflectierapporten
    klasobservatie (evt. met video)
    coachinggesprekken
    huiswerk
    etc.  
    Tijdsinvestering:
    Geen coachingtraject is hetzelfde. Globaal kun je spreken van tien ‘consulten’. Een gesprek zal meestal een lesuur in beslag nemen. Klasobservaties zullen naar behoefte plaatsvinden.

    Share by: